PT Journal AU Jankulikova, A TI Masarykuv most v Koline SO Pamatky strednich Cech PY 2019 BP 14 EP 25 VL 33 IS 1 WP https://pamatkysc.cz/artkey/psc-201901-0002.php SN 08621586 AB Masarykuv most na Labi v Koline je typologicky ojedinelym technickym dilem a zaroven dulezitou stavbou moderni architektury Stredoceskeho kraje, ktere jiz byla venovana pozornost ve vyberovych publikacich i vyzkumech realizovanych Narodnim pamatkovym ustavem. Presto byl teprve v lonskem roce vypracovan navrh na jeho prohlaseni za kulturni pamatku. Tento prispevek je shrnutim poznatku ziskanych pri zpracovani navrhu na prohlaseni a pokusem o podrobnejsi pohled na toto pozoruhodne dilo. Venuje se zakladni charakteristice a strucnemu popisu vsech soucasti objektu, jeho stavebne historickemu vyvoji a otazce autorstvi. V zaveru shrnuje jeho hodnoty a nabizi srovnani s jiz chranenym objekty, ktere jsou Masarykovu mostu pribuzne typologicky nebo konstrukcne. Most je komplexem se tremi funkcemi - slouzi jako silnicni most, zdymadlo a hydroelektrarna. Byl vystaven v nekolika etapach v letech 1913-1931, pricemz most byl dokoncen a zprovoznen roku 1927, hydroelektrarna az v roce 1931. Projekt na vystavbu mostu spojeneho s vodnim dilem vypracovala roku 1911 prazska expozitura Reditelstvi pro stavbu vodnich cest jako soucast splavnovani a regulace stredniho toku Labe, ktere probihaly na zaklade vodocestneho zakona z roku 1901. Masarykuv most je tak soucasti souboru zdymadel vystavenych na Labi v prvni polovine 20. stoleti. Projektovani techto staveb byla venovana velka pozornost nejen z hlediska technickeho, ale i po strance celkove architektonicke upravy. Architektonickou koncepci prvniho projektu kolinskeho mostu navrhl architekt Antonin Engel (1879-1958) avsak pote, co musel byt projekt po vzniku Ceskoslovenske republiky zmenen, doslo i k vymene architekta. Vyslednou architektonickou upravu Masarykova mostu vypracoval Frantisek Roith (1877-1942), vyznamny cesky architekt, zak Josefa Zitka a Otto Wagnera a autor rady vyznamnych verejnych budov i technickych staveb, vcetne dalsich mostu a zdymadel. Zakladem, ze ktereho vyrostla vysledna podoba Masarykova mostu, jsou vsak technicke navrhy jeho konstrukci, ktere vznikly v Reditelstvi pro stavbu vodnich cest pod vedenim Ing. Hynka Vrbickeho, nasledne detailne rozpracovane prazskou firmou Kapsa a Müller, ktera take celou stavbu realizovala. Masarykuv most je jednou z dominant mesta s vyraznou architektonickou a urbanistickou hodnotou. Je soucasti souboru zdymadel vystavenych na strednim Labi v prubehu 1. poloviny 20. stoleti, dochovanou ve znacne autenticke podobe i po 90 letech nepretrziteho provozu. Ze srovnani s jiz chranenymi mosty a vodnimi stavbami je zrejme, ze stavba, ktera by spojovala funkci silnicniho mostu, zdymadla a hydroelektrarny do jednoho celku takovym zpusobem, jako Masarykuv most, se v nasem pamatkovem fondu dosud nenachazi. ER