Alžběta Jankulíková
Masarykův most v Kolíně
Památky středních Čech 2019/33, str: 14–25
Rubrika: Studie
Odkaz pro citaci: http://www.pamatkysc.cz/clanek?ID=136
Masarykův most na Labi v Kolíně je typologicky ojedinělým
technickým dílem a zároveň důležitou stavbou moderní architektury
Středočeského kraje, které již byla věnována pozornost ve výběrových
publikacích i výzkumech realizovaných Národním památkovým
ústavem. Přesto byl teprve v loňském roce vypracován návrh na
jeho prohlášení za kulturní památku. Tento příspěvek je shrnutím
poznatků získaných při zpracování návrhu na prohlášení a pokusem
o podrobnější pohled na toto pozoruhodné dílo. Věnuje se základní
charakteristice a stručnému popisu všech součástí objektu, jeho stavebně
historickému vývoji a otázce autorství. V závěru shrnuje jeho
hodnoty a nabízí srovnání s již chráněným objekty, které jsou Masarykovu
mostu příbuzné typologicky nebo konstrukčně.
Most je komplexem se třemi funkcemi – slouží jako silniční
most, zdymadlo a hydroelektrárna. Byl vystavěn v několika etapách
v letech 1913–1931, přičemž most byl dokončen a zprovozněn roku
1927, hydroelektrárna až v roce 1931. Projekt na výstavbu mostu
spojeného s vodním dílem vypracovala roku 1911 pražská expozitura
Ředitelství pro stavbu vodních cest jako součást splavňování a regulace
středního toku Labe, které probíhaly na základě vodocestného
zákona z roku 1901. Masarykův most je tak součástí souboru
zdymadel vystavěných na Labi v první polovině 20. století. Projektování
těchto staveb byla věnována velká pozornost nejen z hlediska
technického, ale i po stránce celkové architektonické úpravy.
Architektonickou koncepci prvního projektu kolínského mostu
navrhl architekt Antonín Engel (1879–1958) avšak poté, co musel
být projekt po vzniku Československé republiky změněn, došlo
i k výměně architekta. Výslednou architektonickou úpravu Masarykova
mostu vypracoval František Roith (1877–1942), významný
český architekt, žák Josefa Zítka a Otto Wagnera a autor řady významných
veřejných budov i technických staveb, včetně dalších
mostů a zdymadel. Základem, ze kterého vyrostla výsledná podoba
Masarykova mostu, jsou však technické návrhy jeho konstrukcí, které
vznikly v Ředitelství pro stavbu vodních cest pod vedením Ing.
Hynka Vrbického, následně detailně rozpracované pražskou firmou
Kapsa a Müller, která také celou stavbu realizovala.
Masarykův most je jednou z dominant města s výraznou architektonickou
a urbanistickou hodnotou. Je součástí souboru zdymadel
vystavěných na středním Labi v průběhu 1. poloviny 20. století,
dochovanou ve značně autentické podobě i po 90 letech nepřetržitého
provozu. Ze srovnání s již chráněnými mosty a vodními stavbami
je zřejmé, že stavba, která by spojovala funkci silničního mostu, zdymadla
a hydroelektrárny do jednoho celku takovým způsobem, jako
Masarykův most, se v našem památkovém fondu dosud nenachází.