Jaroslav Horáček
Jubileum Františka X. Beneše – Průkopník památkové péče v Čechách a jeho konzervátorské aktivity v klášteře v Sedlci u Kutné Hory
Památky středních Čech 2016/30, str: 35–42
Rubrika: Studie
Odkaz pro citaci: http://www.pamatkysc.cz/clanek?ID=86
Předkládaný příspěvek se zabývá doposud málo známou postavou
konzervátora Františka X. Beneše (1816–1888), jehož dvousté
jubileum od narození si v letošním roce připomínáme. Beneš náleží
do první generace konzervátorů Ústřední komise pro zachování
a zkoumání stavebních památek ve Vídni, jmenovaných v průběhu
let 1854–1855. Počátky Benešova zájmu o historii a pamětihodnosti
však krystalizovaly již v druhé polovině 40. let při spolupráci
s Františkem Alexandrem Heberem (1815–1849) na jeho rozsáhlém
kompendiu Böhmens Burgen, Vesten und Bergschlösser, do něhož
přispěl podklady k řadě objektů na Kutnohorsku.
Z Benešovy více než třicetileté konzervátorské činnosti je však
zásadní jeho zájem o bývalý klášter v Sedlci u Kutné Hory. Již krátce
po svém jmenování provedl ve spolupráci s architektem Ludwigem
Johannem v. Zettl (1821–1891) popsání klášterního chrámu,
o němž podal svou první konzervátorskou zprávu. O deset let později
roku 1864 byl opět přizván do Sedlce, tentokrát aby posoudil
hodnotu nástropních maleb v tzv. bývalé klášterní hale. Prostor haly
byl již řadu let adaptován pro potřeby továrny na tabák; provoz továrny
i tamní malířskou výzdobu haly od Judy Tadeáše Suppera
(1712–1771) v té době ohrožovalo staticky narušené zastropení.
Před zbudováním nového stropu se Beneš na podnět Českého místodržitelství
rozhodl zajistit fotografickou dokumentaci narušené
stropní výmalby. Za tímto účelem oslovil kutnohorského fotografa
Konrada Dittricha jun. Provedené zkušební snímky však skončily
nezdarem. Následně byl osloven pražský fotograf Antonín Masák,
aby posoudil situaci a případně se sám fotografování ujal. Masák ale
nabídku zdvořile odmítl a popsal důvody, proč nelze sedlecké nástropní
malby fotografovat. Problematická byla jednak výška, v níž
se výjevy nacházely. Snímky tak byly neostré a málo plastické.
K tomu byl exponovaný fotografický materiál rozrušován agresivními
výpary z tabáku. Před snesením stropu Beneš pořídil alespoň podrobné
popsání malířské výzdoby, následně několikrát publikované,
které je jejich posledním a zároveň jediným uceleným popisem.
Díky Benešově dobře dochované písemné pozůstalosti bylo
možné rekonstruovat průběh „sedlecké kauzy“ takřka den po dni
a nahlédnout tak na praktickou stránku rozvíjející se památkové
péče v polovině 60. let 19. století. Krom toho se zde Beneš stává
příkladem konzervátora-praktika, který plynule navazuje svým přístupem
v popisování „vlasteneckých starožitností“ na předcházející
generace badatelů (Schaller, Sommer, Dlabacz). Právě ve snahách
o zevrubné popsání a poznání dějin stavebních památek spočívá
hlavní Benešův přínos. Jeho faktograficky bohaté texty jsou dodnes
cennými prameny k poznání celé řady staveb.