Památky středních Čech 2019, 33(1):14-25

Masarykův most v Kolíně

Alžběta Jankulíková

Masarykův most na Labi v Kolíně je typologicky ojedinělým technickým dílem a zároveň důležitou stavbou moderní architektury Středočeského kraje, které již byla věnována pozornost ve výběrových publikacích i výzkumech realizovaných Národním památkovým ústavem. Přesto byl teprve v loňském roce vypracován návrh na jeho prohlášení za kulturní památku. Tento příspěvek je shrnutím poznatků získaných při zpracování návrhu na prohlášení a pokusem o podrobnější pohled na toto pozoruhodné dílo. Věnuje se základní charakteristice a stručnému popisu všech součástí objektu, jeho stavebně historickému vývoji a otázce autorství. V závěru shrnuje jeho hodnoty a nabízí srovnání s již chráněným objekty, které jsou Masarykovu mostu příbuzné typologicky nebo konstrukčně. Most je komplexem se třemi funkcemi - slouží jako silniční most, zdymadlo a hydroelektrárna. Byl vystavěn v několika etapách v letech 1913-1931, přičemž most byl dokončen a zprovozněn roku 1927, hydroelektrárna až v roce 1931. Projekt na výstavbu mostu spojeného s vodním dílem vypracovala roku 1911 pražská expozitura Ředitelství pro stavbu vodních cest jako součást splavňování a regulace středního toku Labe, které probíhaly na základě vodocestného zákona z roku 1901. Masarykův most je tak součástí souboru zdymadel vystavěných na Labi v první polovině 20. století. Projektování těchto staveb byla věnována velká pozornost nejen z hlediska technického, ale i po stránce celkové architektonické úpravy. Architektonickou koncepci prvního projektu kolínského mostu navrhl architekt Antonín Engel (1879-1958) avšak poté, co musel být projekt po vzniku Československé republiky změněn, došlo i k výměně architekta. Výslednou architektonickou úpravu Masarykova mostu vypracoval František Roith (1877-1942), významný český architekt, žák Josefa Zítka a Otto Wagnera a autor řady významných veřejných budov i technických staveb, včetně dalších mostů a zdymadel. Základem, ze kterého vyrostla výsledná podoba Masarykova mostu, jsou však technické návrhy jeho konstrukcí, které vznikly v Ředitelství pro stavbu vodních cest pod vedením Ing. Hynka Vrbického, následně detailně rozpracované pražskou firmou Kapsa a Müller, která také celou stavbu realizovala. Masarykův most je jednou z dominant města s výraznou architektonickou a urbanistickou hodnotou. Je součástí souboru zdymadel vystavěných na středním Labi v průběhu 1. poloviny 20. století, dochovanou ve značně autentické podobě i po 90 letech nepřetržitého provozu. Ze srovnání s již chráněnými mosty a vodními stavbami je zřejmé, že stavba, která by spojovala funkci silničního mostu, zdymadla a hydroelektrárny do jednoho celku takovým způsobem, jako Masarykův most, se v našem památkovém fondu dosud nenachází.

Zveřejněno: 15. červen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jankulíková, A. (2019). Masarykův most v Kolíně. Památky středních Čech33(1), 14-25
Stáhnout citaci

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.