Památky středních Čech 2022, 36(1):1-11 | DOI: 10.56112/psc.2022.1.01
Čínské dřevořezy na stěnách veltruského zámku
- Seminář čínských studií - Centrum asijských studií, Filosofická fakulta MU, Brno (Dept. of Chinese Studies - Center of Asian Studies, Faculty of Arts, Masaryk University, Brno)
Článek se věnuje čínským dřevořezům zakomponovaných do tapet v tzv. malém kabinetu a v pokoji se špalíry na veltruském zámku (okres Mělník). Nepohlíží na ně pouze jako na ukázky čínského umění, nýbrž objasňuje jejich místo v rámci rokokového interiéru. Konstatuje, že jde o vzácně dochované a početné soubory suzhouských dřevořezů z 2. čtvrtiny 18. století, které vycházejí z domovské tradice. Zároveň si vypůjčují některé evropské malířské techniky, jako je stínování, a u zátiší na pomyslných přihrádkách dokonce iluzivní techniku trompe l'oeil. Autorka dále objasňuje přítomnost čínských dřevořezů v Evropě v 18. století a uvádí řadu dalších míst, zejména v Anglii a Švédsku, kde jsou zachovány duplicitní artefakty.
Klíčová slova: zámek Veltrusy; 18. století; čínské dřevořezy; chinoiserie; chaekgori; Ding Liangxian
Chinese Woodblock Prints on the Walls at Veltrusy Manor
The article deals with Chinese woodblock prints worked into the wallpaper in the 'small cabinet' and the 'count's study' at Veltrusy Manor (Mělník District). The author not only views them as examples of Chinese art, but also clarifies their position within the Rococo interior, stating that they are rarely preserved, numerous collections of Suzhou woodblock prints from the second quarter of the 18th century that are based on their domestic tradition. Moreover, the prints borrow some European painting techniques such as shading and even the illusive trompe l'oeil technique on the notional compartments of still lifes. The author further explains the presence of Chinese woodblock prints in 18th century Europe and lists many other places, especially in England and Sweden, where duplicate artefacts have survived.
Keywords: Veltrusy Manor; 18th century; Chinese woodblock prints; chinoiserie; chaekgeori; Ding Liangxian
Zveřejněno: 15. červen 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Bartyzalová, B. 2021: The Island Chateau - A Touch of Asia in the Heart of Europe, in: Orientations 52, č. 4, s. 2-8.
- Bischoff, C. - Kuhlmann-Hodick, P. 2021: "La Chine". Die China-Sammlung des 18. Jahrhunderts im Dresdner Kupferstich-Kabinett. Dresden: Sandstein.
- Castelluccio, s. 2018: De la cale au paravant. Importation, commerce et usages des papiers peints chinois au XVIIIe siécle. Montreuil: Gourcuff Gradenigo,
- Cerman, I. 2008: Chotkové. Příběh úřednické šlechty. Praha: NLN.
- Cikrytová, T. - Kopecká, V. 2011: Zmapování dochovaných tapet orientálního stylu v České republice: katalog s textovou a obrazovou částí. Digitální knihovna Univerzity Pardubice, Fakulta restaurování, Pardubice.
- Cornforth, J. 2004: Early Georgian Interiors. New Haven: Yale University Press.
- De Bruijn E. 2017: Chinese Wallpaper in Britain and Ireland. London: Philip Wilson Publishers.
- Guter, J. 2005: Bohové a symboly staré Číny. Praha: Brána.
- Hertel, C. 2019: Siting China in Germany. Eighteenth-Century Chinoiserie and Its Modern Legacy. University Park, PA: The Pennsylvania State University Press.
- Hsu, Wen-Chin 2016: [Suzhouské dřevořezy z 18. století v evropských palácích, hradech a zámcích], in: Lishi wenwu / Bulletin of National Museum of History 273, č. 4, s. 8-25
- Hyun, Elanor Soo-ah 2000: Korean Munbangdo Paintings. Heilbrunn Timeline of Art History. Essays. Metropolitan Museum of Art [dostupné na https://www.metmuseum.org/toah/hd/munb/hd_munb.htm].
- Iby, E. - Telesko, W. 2017: Hofmobiliendepot: Möbel Museum Wien, in: E. Iby - M. Mutschlechner - W. Telesko - K. Vocelka edd., Maria Theresa 1717-1780. Strategin, Mutter, Reformärin. Wien: Amalthea, s. 257-316.
- Jukl, J. 2019: Deset podob barokního zámku Veltrusy. Praha: NPÚ.
- Kaempfer, E. 1712: Amoenitatum exoticarum…, Lemgoviae.
- Kaempfer, E. 1906: The history of Japan. Vol. 1-3. Glasgow: MacLehose and Sons.
- Kee Il Choi 2022: From lieux to meubles: Chinese woodblock prints and French marquetry of the 1770s, Furniture History, v tisku.
- Lukášová, E. 2005: Historické interiéry a historický textil chotkovského zámku ve Veltrusích, Zprávy památkové péče 65, č. 2, s. 126-137.
- Lukášová, E. 2015: Inventář zámku Veltrusy z roku 1776, in: E. Lukášová - V. Otavská, Aristokratický interiér doby baroka. Praha: NPÚ, s. 75-84.
- Lukášová, E. 2015: Zámecké interiéry. Pohledy do aristokratických sídel od časů renesance do doby první poloviny 19. století. Praha: NLN.
- Lukášová, E. - Otavská, V. 2015: Aristokratický interiér doby baroka. Praha: NPÚ.
- Olivová, L. překl. 2006: Příběh ze západních komnat, in: L. Olivová ed., Klenoty čínské literatury. Praha: Portál, s. 181-186.
- Olivová, L. 2021: Wall-painting after Chinese fashion in Bohemia, in: Österreichische Zeitschrift für Kunst und Denkmalpflege LXXVI, č. 3/4, s. 174-192,
- Palát, A. ed. a překl. 1962: Příběhy od jezerního břehu. Praha: Naše vojsko.
- Suzhou Taohuawu muban nianhua. Nanjing 1991.
- Wanner, M. - Staněk, K. 2021: Císařský orel a vábení Orientu. Zámořská obchodní expanze habsburské monarchie (1715-1789). Praha: Vyšehrad.
- Wills, J. E. Jr. ed. 2011: China and Maritime Europe, 1500-1800: Trade, Settlement, Diplomacy, and Missions. Cambridge: Cambridge University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhang Ye 2012: Yangfeng Gusuban yanjiu. Beijing.
- C. von der Burg, Chinese woodblock printing [https://chiwoopri.wordpress.com].
- C. von der Burg, Wenfangtu: Prints of Scholarly and Other Objects [Dostupné na https://chiwoopri.wordpress.com/2021/05/19/wenfangtu-prints-of-scholarly-and-other-objects/].
- https://chiwoopri.wordpress.com/2020/09/09/veltrusy-mansion-and-its-chinese-prints/
- https://www.clevelandart.org/magazine/cleveland-art-julyaugust-2017/chaekgeori
- https://www.britishmuseum.org/collection/term/BIOG9511
- https://collectie.wereldculturen.nl
- https://digitaltmuseum.se/011023526748/tapet
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.