Památky středních Čech 2022, 36(1):26-38 | DOI: 10.56112/psc.2022.1.03
Dědictví Buštěhradské dráhy v Kralupech nad Vltavou
- Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště středních Čech v Praze, Sabinova 373/5, Praha 3
Trať Buštěhradské dráhy z Kladna do Kralup z let 1855-1856 byla první uhelnou dráhou v Čechách. Úsekem 20,5 km spojovala kladenské doly se severní státní dráhou a Vltavou. Její stavbu realizovaly firmy Lanna a Bratři Kleinové. V Kralupech se z první etapy výstavby dochovala trojice objektů. Nejstarším a památkově nejcennějším je objekt dílen s vodárnou z roku 1855 od inženýra Josefa Chvály, dostavovaný a rozšiřovaný sto let až do délky 187 m. Do 90. let 20. století zde bylo lokomotivní depo, dnes je velká část objektu opuštěná a předpokládá se jeho konverze na muzejní objekt. V roce 1856 byla proti dílnám postavena výpravní budova čp. 34. Tento patrový objekt byl několikrát modernizován, takže zcela ztratil památkovou hodnotu. Půl kilometru od nádraží se dochoval 100 m dlouhý úsek vlečky k bývalému vltavskému břehu kombinující násep a kamenný viadukt. V jeho koncovém objektu z 60. let 19. století byla umístěna čerpací stanice vodárny a po určitou dobu zde fungoval rotační výklopník na uhlí. Na bývalé vlečce dnes stojí rodinné domky čp. 71 a 73. Dochované objekty jsou unikátními doklady distribuce černého uhlí z kladensko-buštěhradského revíru a nejstaršími památkami svého druhu v Čechách.
Klíčová slova: Buštěhradská dráha; Kladno; Kralupy nad Vltavou; Bratři Kleinové; firma Lanna; Josef Chvála; vodárna; lokomotivní depo; viadukt; kladensko-buštěhradský revír; hornictví; vlaky; technické památky
The Buštěhrad Railway Heritage in Kralupy nad Vltavou
Running between Kladno and Kralupy, the Buštěhrad Railway from 1855-1856 was the first railway to transport coal in Bohemia. The 20.5 km section connected the Kladno mines with the Northern State Railway and the Vltava. It was constructed by the Lanna and the Klein Brothers companies. Three buildings have survived from the first stage of construction, the oldest being the workshops with waterworks from 1885 designed by Engineer Josef Chvála that were constructed and expanded over one hundred years, eventually reaching 187 metres. It was a locomotive depot until the 1990s. Today, a large part of the building is desolate, and the plan is to convert it into a museum. In 1856, a dispatch office building no. 34 was built opposite the workshops. This multi-storeyed structure was modernised several times without regard for its historical value. A 100 m long siding, originally running towards the Vltava bank that was a combination of an earthwork and a stone viaduct remains half a kilometre from the station. Situated at its end, the building from the 1860s included the waterworks pumping station, and for some time also a rotating coal tippler. Family houses nos. 71 and 73 were built on the site of the former siding. The preserved buildings provide unique evidence of black coal distribution from the Kladno-Buštěhrad district and are the oldest monuments of their kind in the Czech Republic.
Keywords: Buštěhrad Railway; Kladno; Kralupy nad Vltavou; Klein Brothers; Lanna Company; Josef Chvála; waterworks; locomotive depot; viaduct; Kladno-Buštěhrad district; mining; trains; technical monuments
Zveřejněno: 15. červen 2022 Zobrazit citaci
Reference
- M. Hlavačka 1990: Dějiny dopravy v českých zemích v období průmyslové revoluce. Praha.
- M. Hlavačka 2022: Labské a vltavské dopravní podniky Adalberta Lanny, v tisku.
- J. Hondl 1929: Výhradně privilegovaná Buštěhradská železnice, in: Ročenka státních a soukromých drah Československé republiky. Praha, s. 931-947.
- M. Krejčiřík 2005: Česká nádraží II. Litoměřice.
- M. Matěj 2017: Kulturní dědictví kladenské průmyslové aglomerace. Ostrava.
- F. Schima 1869: Kohlen-Abladevorrichtung, Zeitschricht des österrreichisches Ing. und Architekten-Vereins, Wien, s. 203.
- J. Stupka 2006: Zmizelá tvář Kralup. Praha.
- M. Šorel a kol. 2005: 150 let parostrojní železnice na Kladně. Praha.
- K. Zahrnhofer 2018: Adalbert Lanna - tři generace podnikatelského úspěchu. České Budějovice.
- T. Žákavec 1936: Lanna. Praha.
- V. Šimůnek 1994: Úryvky z kroniky kralupské stanice. [https://web.archive.org/web/20070312035657/http://www.kralupsko.cz/cd/soubory/historie/kpyh1.htm] (vyhledáno 15. 2. 2022).
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.