Památky středních Čech 2022, 36(1):39-58 | DOI: 10.56112/psc.2022.1.04

Stopy železniční kolonie v Nymburce

Alžběta Jankulíková
Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště středních Čech v Praze, Sabinova 373/5, Praha 3

Článek se věnuje železniční kolonii v Nymburce - okolnostem jejího vzniku, původní podobě, proměnám v průběhu 20. století i perspektivě další existence jejích dnešních pozůstatků. Kolonie vznikla v letech 1872-1876 jako obytný soubor pro zaměstnance Rakouské severozápadní dráhy, která měla ve městě jeden z dopravních inspektorátů a rozsáhlý areál dílen s výtopnou. Kolonie ve své původní podobě fungovala jako téměř samostatná osada pro 800-1000 obyvatel s centrálním zásobováním, prádelnou, restaurací a později i školou. Do současnosti se zachovaly úřednické obytné domy, budova inspektorátu, prádelna, restaurace (škola), park a uliční síť.

Klíčová slova: Nymburk; kolonie; Rakouská severozápadní dráha; ÖNWB; Carl Schlimp; Rudolf Frey

Railway Colony Traces in Nymburk

The article deals with the railway colony in Nymburk - the circumstances of its origin, its former appearance, its changes during the 20th century, and the perspective of the future existence of its remaining structures. The colony was established in the years 1872-1876 to house the employees of the Austrian Northwestern Railway that had a transport inspectorate in the town and an extensive compound with workshops and a locomotive shed. In its original look, the colony was an almost independent settlement for 800-1000 inhabitants with central supplying, laundry, restaurant, and later a school. The residential houses of office workers have survived as well as the inspectorate building, laundry, restaurant (school), park, and street network.

Keywords: Nymburk; colony; Austrian Northwestern Railway; ÖNWB; Carl Schlimp; Rudolf Frey

Zveřejněno: 15. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jankulíková, A. (2022). Stopy železniční kolonie v Nymburce. Památky středních Čech36(1), 39-58. doi: 10.56112/psc.2022.1.04
Stáhnout citaci

Reference

  1. V. Haas, Rakouská severozápadní dráha. Praha: Regionální organizátor Pražské integrované dopravy, 2021, s. 100-102.
  2. E. Hrabánek, Nymburská železniční kolonie, in: Stopou dějin našich tratí - průvodce výstavou lokomotiv, Nymburk, 1982, s. 55-73. Přejít k původnímu zdroji...
  3. E. Hrabánek, 100 let nymburské železniční Kolonie, Železničář XXXII, 1982, s. 234.
  4. Š. Koukalová, Železniční kolonie v Nymburku, in: Ester Havlová, Jiří Junek, Šárka Koukalová, Zdeněk Lukeš, 100 staveb - moderní architektura Středočeského kraje, Praha 2006, s. 22-23. Přejít k původnímu zdroji...
  5. M. Krejčiřík, Česká nádraží - Architektura a stavební vývoj IV/2. Litoměřice: Vydavatelství dopravní literatury, 2015, s. 91.
  6. O. Rykr, Vzpomínám na Nymburk. Nymburk: vlastním nákladem, 1947, s. 90-107.
  7. K. Rys, L. Jaurys Kolmanová, Z. Hrdina, Inventář souboru č. 12 fondu České dráhy a.s. - Rakouská severozápadní dráha ÖNWB (1869) 1870-1909 (1939), Státní oblastní archiv Praha, Ústí nad Labem 1963, Praha 2009, 2012, s. 1-2.
  8. J. Řehounek, Sto padesát let železnice v Nymburce. Nymburk: Jan Řehounek - Kaplanka, 2021, s. 73-84.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.